2. INTERKULTURNÍ KOMPETENCE
A PROHLUBOVÁNÍ INTERKULTURNÍ SENZITIVITY
INTERKULTURNÍ KOMPETENCE
POPIS JEDNOTLIVÝCH KATEGORIÍ
V důsledku globalizace dochází k prolínání různých kultur a společnost
získává multikulturní ráz. Psychology však zajímá ani ne tak dopad na spo–
lečnost, jako spíše na jedince a jeho vnitřní svět. Jak se dokáže adaptovat
v cizím prostředí, jak se dokáže s novou situací vypořádat, jaké musí mít
osobnostní rysy a schopnosti, aby se prosadil v cizím prostředí, to vše jsou
otázky, které si dnes klademe. Témata interkulturní psychologie nabývají
proto stále většího významu (např. etické otázky spojené s kulturní diverzi–
tou, problematika kulturního šoku a asimilace, řešení interkulturních kon–
fliktů a vyjednávání apod.). Nelze opomenout polemiky, které se po vlně te–
roristických atentátů v Evropě objevily v médiích. Má evropská kultura
podporovat multikulturní společnost se všemi jejími riziky a problémy?
Faktem zůstává, že mobilita je jedním z výrazných znaků moderní globální
společnosti, ať se nám to líbí či ne. Jak uvádí sociolog Bauman pro dneš–
ního člověka je typická nesvoboda pohybu, všichni jsme sice v pohybu,
i když se fyzicky nehýbáme z místa (Baumann, 1999). Jinými slovy, nelze
tomu uniknout i se všemi riziky, která to může přinést.
Interkulturní kompetence a prohlubování interkulturní senzitivity
Proto, aby byl člověk v dnešní době úspěšný, měl by být tzv. interkul–
turně senzitivní. Co se však za tím skrývá? Člověk by měl disponovat urči–
tými interkulturními kompetencemi, které by mu napomohly orientovat
se a prosadit se v dnešní kulturně různorodé společnosti. Nechápeme pod
slovem kompetence pouze souhrn znalostí, dovedností a schopností, které
se dají získat či naučit. Rozumíme pod tímto termínem i prohloubení urči–
9
<< první stránka < předchozí stránka přejít další stránka > poslední stránka >>